کد مطلب:28094
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:35
آيا با عقل مي توان به مباني اعتقادي راه يافت و آيا قدرت تشخيص عقل مطلق است؟
الف - منظور از اين كه گفته مي شود: با عقل مي توان به مباني اعتقادي راه يافت، اين است كه دين و عقل دو حوزه معرفتي همگرا هستند، نه واگرا؛ يعني، عقل سليم با دين حق هيچ تعارض و چالشي ندارد. ب - اين كه آيا عقل همواره درست مي فهمد يا نه؟ بايد گفت: عقل يكي از ابزارهاي شناخت است كه گاه خطا مي كند و گاه درست مي فهمد؛ ليكن در عين حال چون متكي بر اصولي بديهي و خطا ناپذير است، الگوي تشخيص صحيح از سقيم را در خود دارد؛ يعني، مي تواند هر ادراكي را با اصول بديهي - كه خطا ناپذيرند - بسنجد. در صورت انطباق با آنها ادراك درست است و در صورت مخالفت با آنها نادرست. ج - اين كه عقل مطلق است يا نه؟ اگر مقصود از مطلق، صحت هميشگي دريافت هاي عقلاني است كه پاسخ آن در بالا روشن شد، اگر مقصود از آن امكان شناخت همه چيز است، بايد گفت: اولاً ميزان درك عقلي نسبت به افراد متفاوت است و ثانياً عقل فقط مدرك معقولات است و در همان حوزه كارآيي دارد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.